W wielu obiektach ze względu na ich przeznaczenie koniecznym staje się stosowanie dodatkowych zabezpieczeń mających zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Dotyczy to w szczególności budynków na terenie których jednocześnie przebywać może wiele osób. Co więcej niektóre obiekty wymagają ponownych czynności kontrolnych w momencie, gdy zmienia się ich przeznaczenie oraz charakter funkcjonowania. Wszelkie zabezpieczenia w obiekcie są bowiem dobierane na potrzeby aktualne oraz pod kątem obecnie obowiązujących przepisów dla danej grupy budynków.
Kto wykonuje ekspertyzę zabezpieczeń ppoż?
Przykładem może być chociażby ochrona ppoż, która integruje w sobie wiele rozwiązań. Można tutaj chociażby przywołać zabezpieczenia bierne oraz aktywne. Te pierwsze z reguły ciężko zmienić na etapie funkcjonowania obiektu. W przypadku zabezpieczeń czynnych jest to możliwe, a często nawet wymagane. Zakres koniecznych do zrealizowania prac jest ustalany w wyniku oceny stanu faktycznego przez eksperta z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Po wykonaniu wszelkich niezbędnych czynności wystawiany jest dokument znany jako ekspertyza przeciwpożarowa. Znajdują się w niej szczegółowe zapisy co do obecnie zastosowanych rozwiązań wraz z porównaniem zapisów z aktami prawnymi. W przypadku stwierdzenia niezgodności są one zawierane w podsumowaniu. Co więcej w ekspertyzie znaleźć można również proponowane rozwiązania, które mają docelowo zapewnić zgodność obiektu z zapisami. Podczas oceny stanu zabezpieczeń rozpatrywane są między innymi takie zagadnienia jak: szerokość oraz długość dróg ewakuacyjnych, oznaczenia sprzętów ppoż, rozmieszczenie oraz ilość środków gaśniczych, a także funkcjonowanie systemu alarmu pożarowego jeśli taki istnieje. Często konieczna jest modernizacja niektórych systemów i rozwiązań.
Przykładem mogą być sygnalizatory zastosowane na obiekcie. Wraz z rozwojem technologicznym na rynku pojawiły się nowe ich odmiany posiadające większe funkcjonalności. W związku z tym obecnie często wymieniane są sygnalizatory akustyczne na ter z komunikatem głosowym. Dzięki temu znacznie zwiększana jest skuteczność alarmowania w miejscach, gdzie przebywać mogą osoby nieprzeszkolone na wypadek konieczności ewakuacji czy wystąpienia zagrożenia pożarowego. Jak widać należy cały czas być na czasie z przepisami i aktami prawnymi.