Wdrożenie RODO w małej firmie

Obowiązek ochrony danych osobowych ma w Polsce zaledwie 20-letnie doświadczenie. Dlatego niemałe poruszenie jeszcze na długo przed wprowadzeniem systemów ochrony danych wywołały zmiany prawne zmuszające firmy do szczególnej dbałości o pozyskane dane osobowe klientów. Sprawdź na co zwrócić uwagę, aby wdrożenie RODO w firmie było zgodne z obowiązującą ustawą?

Profesjonalne wdrożenie RODO

wdrożenia rodoPo 25 maja 2018 roku każda działająca w kraju jednostka musi mieć na uwadze dokument o ochronie danych osobowych, popularnie zwany RODO. Od tego dnia każda istniejąca oraz nowo powstająca firma jest zobligowana do przestrzegania unijnego prawa. Dlatego wdrożenia rodo w zakresie adekwatnym do działalności danej firmy wzbudzają wiele kontrowersji zarówno wśród właścicieli firm jak i prawników. Jednak nim powstaną wewnętrzne procedury przedsiębiorca musi ustalić zakres oraz sposób wykorzystania danych przekazywanych przez klientów. Najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie dane osobowe klientów są niezbędne do wykonywania działalności? Kiedy to zostanie ustalone, każdy przedsiębiorca musi znaleźć czytelny sposób do poinformowania o tym swoich klientów. Jednocześnie klauzule informacyjne zamieszczane na stronach internetowych oraz w dokumentach muszą być zrozumiałe i zgodne z wytycznymi. To tylko część zagadnień, jakie należy poruszyć i opracować podczas wdrażania zabezpieczeń danych osobowych. Pozostają także kwestie przechowywania oraz zabezpieczania danych, tak aby nikt niepowołany nie miał do nich dostępu. To bardzo często już nieco trudniejsze zagadnienie i musi zostać skonsultowane z firmowym informatykiem, który zastosuje odpowiednie zabezpieczenia powstrzymujące hakerów przed atakami. Ważne jest także przekazywanie danych innym podmiotom, jak ma to miejsce chociażby w przypadku firm drukujących materiały wizualne w zewnętrznych drukarniach.

Wiele osób zwyczajnie gubi się w samodzielnym wdrażaniu RODO nawet w firmach, które dopiero zaczynają swoją działalność. Dlatego warto powierzyć opracowanie procedur profesjonalistom zajmującym się tym zagadnieniem od wielu lat. Dzięki temu dane osobowe klientów będą odpowiednio zabezpieczone i nie zostaną wykorzystanie w niewłaściwy sposób aby każdy mógł spać spokojnie i bez obaw o niewłaściwe ich wykorzystanie.