You are currently viewing Krótka instrukcja operowania suwnicą

Krótka instrukcja operowania suwnicą

 

Operatorzy suwnic i dźwigów muszą być dobierani spośród osób, które wykazują się dużą dokładnością i potrafią przez dłuższy czas odpowiednio skupić uwagę. W przeciwnym wypadku powierzenie im tak dużego sprzętu, który przenosi często wielotonowe ładunki może szybko doprowadzić do tragedii. Dodajmy, że suwnice są także bardzo podatne na gwałtowne ruchy, dlatego każdy operator powinien mieć te względy opanowane. Oprócz tego sterowanie suwnicą przy zachowaniu pewnych reguł nie wydaje się złe.

Kabiny sterownicze w dobrych suwnicach pomostowych

dobra suwnica pomostowaSterowanie suwnicą trzeba rozpatrywać w dwojaki sposób. Mniejsze suwnice operuje się za pomocą dołączonego pilota i dokonuje tego zwykle pracownik hali. Nie jest to trudne zadanie, dlatego nie będę się zbytnio skupiał na mniejszych tego typu maszynach. W przypadku większych suwnic sprawa wygląda już nieco inaczej. Posiadają one tak jak w przypadku dźwigów kabinę operatora, z której steruje się całym urządzeniem. Kabina jest umieszczona na wysokości, żeby operator mógł sięgać wzrokiem cały obszar działania suwnicy. Nie powinno być w jego zasięgu żadnych martwych pól. Każda dobra suwnica pomostowa posiada kabinę przeszkloną z każdej strony, aby operator mógł prowadzić obserwacje pracy suwnicy z każdej możliwej strony, nawet jeśli ładunek znajduje się tuż pod nim. W kabinie operatora nie ma zbyt wielu przycisków i kontrolek. Samo sterowanie w nowoczesnych suwnicach ogranicza się do dwóch gałek, za pomocą których steruje się poziomym przesuwem wózka suwnicy, co z reguły jest umieszczone w jednej gałce, natomiast drugą steruje się mechanizmem dźwigowym, czyli rozwijaniem i zwijaniem liny, oraz pracą chwytaka. Poprzez przesunięcie drążka do przodu lub do tyłu lina się rozwija, natomiast lewo prawo oznacza zamknięcie i otwarcie chwytaka. Nieraz za otwarcie chwytaka służy także przycisk w gałce.

Oprócz elementów sterowniczych w kabinie występują kontrolki sygnalizujące prawidłowość działania poszczególnych elementów suwnicy lub jej przeciążenia. Jeśli tylko będzie się działo coś nie tak, to natychmiast zapali się kontrolka i operator będzie mógł w odpowiedni sposób zareagować na tą sytuację. Do ważnych elementów w kabinie operatora należą też systemy komfortu, takie jak podgrzewane i wentylowane fotele i klimatyzacja. Wszystko po to aby operator nie męczył się zbytnio na tym stanowisku.